ישיבת כרם ביבנה

החרטומים בימינו

שלמה יוסף רבינוביץ

בו ברגע שמשה רבנו הגיע למצרים, החרטומים התחילו לעבוד קשה. המפגש הראשון עם החרטומים נעשה בספר בראשית: "וָאֹמַר אֶל הַחַרְטֻמִּים וְאֵין מַגִּיד לִי" (בראשית מא, כד). כבר אז נתברר שאין ביכולתם לספק את מרכולתם בכל ענין אלא מוגבלים הם, טרם נִגלה בתורה כוחם של החרטומים.


עליו אמר שלמה (משלי כט) כל רוחו יוציא כסיל, אלו חכמי פרעה, וחכם באחור ישבחנה, זה יוסף (בראשית רבה מקץ פט)


לעומת זאת, בפרשת וארא מתוארת הצלחה יחסית: "וַיַּשְׁלִיכוּ אִישׁ מַטֵּהוּ וַיִּהְיוּ לְתַנִּינִם".


אולם מיד התרמית נחשפת: "וַיִּבְלַע מַטֵּה אַהֲרֹן אֶת מַטֹּתָם".


איכות הכשפים של חרטומים נפלה בטיבה מן המקור האמִתי, לכן הנחשים שלהם לא יכלו להתמודד עם נחש טבעי ולמרות מספרם המרובה, נחש אחד בלע אותם.


כך המשיכו החרטומים בלטיהם גם במכת הדם והצפרדעים, עד שנכנעו במכת כינים. יש ביכולתם לבצע הרבה כשפים, אך האיכות של הזיוף אינה טובה. "אמר רבי אליעזר: מיכן שאין השד יכול לבראות בריה פחות מכשעורה" (סנהדרין סז ע"ב). רמת הדיוק הזו אינה ביכולתם.


החרטומים לא הצליחו לבטל ולהציל את מצרים ממכות הדם והצפרדעים, אלא להעצים את המכה ולהחריף את הנזק. הם הוכיחו את יכולותיהם על חשבון אזרחי מצרים הסובלים.


המשותף לכל הכשפים הוא הרוע הגלום בהם. החרטום לא מסוגל לפעול לטובת חבריו אלא לגרום נזק והרס. "וַיַּעֲשׂוּ כֵן הַחַרְטֻמִּים בְּלָטֵיהֶם לְהוֹצִיא אֶת הַכִּנִּים וְלֹא יָכֹלוּ".


כך גם בלעם הקוסם. בלק שכר אותו לקלל את ישראל ולא לברך את מואב שינצחו את ישראל במלחמה. כל כוחות המאגיה השחורה פועלים רק נגד העולם, לא מצאנו את כל נושאיהם אפילו פעם אחת מפעילים את כוחותיהם הנסתרים למטרות חיוביות. כשאדם יודע שהוא בדרך האמת אינו נזקק לכשפים.


אמר רבי יוחנן: למה נקרא שמן כשפים - שמכחישין פמליא של מעלה (סנהדרין שם)


החרטומים מצאו דרך צדדית ואפילה (בלטיהם) כדי לשנות את הטבע לרעה. כשאדם נזקק לשקר ומרמה הוא קורא לקוסמים ולמכשפים, מומחיותם הוא השקר:


למתי אעתיר לך. למען תכיר רב ההבדל בין פעולת החרטומים לפעולת הא-להי, כאמרו למתי, וכאמרו רק ביאור תשארנה. וזה כי אמנם מעשה הכשוף יהיה לזמן מוגבל, וישוב הטבע לאיתנו תיכף כשיבוטל הכשוף, כי אז יסור המעיק לטבע, כאמרם ז"ל: "למה נקרא שמם כשפים, שמכחישין פמליא של מעלה". אמנם האל יתברך יצוה לטבע לשבות, ולהשתנות, ולפעול כפי קצתו, או כפי כלו, בזמן אשר יגביל לו, ולא ימרה את דברו. (ספורנו שמות ח, ה)


לכן נאמר על החרטומים בלהטיהם – מעשה להטוטים שתפקידו לאחוז את העיניים. כמעשי הקוסמים דהיום, שמסיטים את עיני הקהל מן העיקר ע"י להטוט ולכן נקראים אוחזי עיניים. כך מסיחים את דעתו של אדם מן האמת אל השקר. כידוע, לשקר אין רגלים ולכן גם הכשפים מתמוטטים לאחר זמן קצר.


כמובן שגם כיום התופעה לא נגוזה, רק התפאורה נתחלפה אך הדמויות ממשיכות להופיע. את החרטומים והמכשפים החליפו אנשי המדע והפילוסופיה. במקום כשפים המכחישין פמליא של מעלה אנו מכירים מדע שמכחיש את הבריאה, במקום מחשבות טהורות שמובילות למוסריות ואמונה נתקלנו בפילוסופים שהשחיתו את נפש האדם. כך קיבלו כשרות ולגיטימציה כל התאוות והיצרים הנמוכים של האדם תחת אצטלה של חופש וחירות.


בעבר, כל מלך החזיק בחצירו קוסם כדי שיעזור לו במעלליו. כיום, כל בעל אג'נדה מושחתת מקבל גיבוי מאנשי מדע ואנשי רוח, "וְאֶת כֻּלָּם יִשָּׂא רוּחַ".


(פורסם בעלון אשכולות 362 - וארא תשע"ו)

 

 

השיעור ניתן בכ"ו טבת תשע"ו

קוד השיעור: 6807

סרוק כדי להעלות את השיעור באתר:

מאמר לפרשת וארא (זמן חורף תשע"ו)

לשליחת שאלה או הארה בנוגע לשיעור:




הרב מרדכי גרינברג <br> נשיא הישיבה
הרב מרדכי גרינברג
נשיא הישיבה
ע K
צוריאל שושן
ע K
יונתן פולנאור
ע K
הרב מרדכי גרינברג <br> נשיא הישיבה
הרב מרדכי גרינברג
נשיא הישיבה
ע K
הרב זכריה טובי <br> ראש הכולל
הרב זכריה טובי
ראש הכולל
ע K
הרב מרדכי גרינברג <br> נשיא הישיבה
הרב מרדכי גרינברג
נשיא הישיבה
ע
ר' אלירן אבודרהם
ע K