ישיבת כרם ביבנה

הר הבית בידינו!?

אביעד בוכריס


"הר הבית בידינו", זעקה הכותרת. "לאחר עימות ממושך של עשרות ערבים שבאו לפגע ביהודים, ולאחר עשרות שנים שבהן הוואקף המוסלמי שלט על ההר, הוחלט בצמרת המדינית-ביטחונית, החלטה מפתיעה ודרמטית, לכבוש את ההר! במטרה לסיים את הסכסוך הישראלי-פלסטיני. הכוחות שכבשו את ההר הורכבו ממספר יחידות מובחרות, ומכוח לוחם מכל החטיבות המובחרות, שכל אחד יפעל כפי שהוא יודע.


בכירים בחיל המודיעין התנגדו לכיבוש ההר בטענה שכיבוש ההר יהווה סכנה לכלל הציבור, ושחבית נפץ נמצאת על ההר! אך ראש הממשלה והצמרת המדינית-ביטחונית החליטו החלטה נמרצת ופעלו ביתר שאת לכיבוש ההר, במטרה לסיים את הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אחת ולתמיד! בארגוני הימין בירכו על כיבוש ההר, ובאירגוני השמאל גינו בחריפות ואמרו שכיבוש ההר יביא לאינתיפאדה שלישית.


בכירים במועצה לביטחון לאומי: טעות היסטורית."


על הר הבית ישנן התרחשויות שנות ומגוונות, מפגש בלתי-אמצעי עם הערבים המפגעים והמחבלים ימ"ש... ולהבדיל עם יהודים צדיקים כמו ר' יהודה גליק מנגד, שרוצים לשוב להר.


ומדוע התחלתי עם הר הבית? אתם ודאי שואלים.


ראשית, לפני כמה עשורים, רה"מ אריק שרון, עלה להר הבית לפני הבחירות דאז, ומיד החלו מהומות. יש הסוברים שמעלייה זו החלה ראשית האינתיפאדה! (המכונה 'אל-אקצא')


ב"בין הזמנים" צפיתי בתוכנית, שבה נכנסו כתבים ישראלים לשכונות הערביות בירושלים והסתובבו שם ושאלו את תושבי השכונות, מה הסיבה לגל הטרור הנוכחי. הסיבה שרבים מהם ציינו היא הר הבית, ותנאיהם הפיזיים הלא פשוטים בשכונה.


הסיבה שמטרידים אתכם בתור חיילים ומגבירים את הכוננות, ו"משגעים לכם ת'מוח" בתדריך יציאה (כי דואגים לכם!) היא לא אחת מאשר הר הבית!


ועכשיו, קצת תורה ;-) המלחמה היא על ארץ הקודש, עיר הקודש ומקום המקדש.


הרמב"ם בהלכות בית הבחירה בפ"ו הי"ד אומר, ששלמה המלך קידש את העזרה וירושלים לשעתם (בזמן בית המקדש!) ולעתיד לבוא!


ירושלים היא מקום קדוש ליהדות בלבד. כל שאר הדתות רק "תפסו טרמפ" ובכללם כל מכחישי המקדש למיניהם... אתם זוכים לעמוד כמגן וצינה, להגן בחירוף נפש על כלל ישראל. ישנה ברית גורל בעם היהודי שמלכדת את כל הפרטים לכלל אחד, כפי כותב הרב סולובייצי'ק ב"איש האמונה הבודד" (עמ' 86):


ברית גורל- מהי? הגורל מציין בחיי האומה, כמו בחיי היחיד, קיום מאונס. כורח מוזר מלכד את הפרטים לכלל אחד. היחיד כפוף ומשועבד בעל כורחו למציאות הלאומית-גורלית, ואי אפשר לו להשתמט ממנה ולהיבלע במציאות אחרת חוצה לה. הסביבה מפליטה את היהודי הבורח מלפני ה' והוא ניעור מתרדמתו כיונה הנביא שהקיץ לקולו של רב החובל שתבע ממנו זיהוי אישי וגם לאומי-דתי.


יש לנו גורל אחד בתור עם, ואנו כפופים למציאות הלאומית שמלכדת את הפרטים ולא ניתן להתחמק מכך. "הלכה היא בידוע שעשיו שונא ליעקב". מה לעשות בעת כזו? בתור חיילים ואף בתור תלמידי ישיבה, מה עלינו לפעול ולעשות?


דבר ראשון, כמובן, להתחזק ב"לימוד", כי תורה מגנא ומצלא. הרב קוק אומר (מובא ב"יש לך כנפי רוח", פסקה ד):


התורה צריכה להיות נר לרגליו של האדם (האדם הישר, עליו מדבר הרב לעיל), שעל ידה יראה את המקום ששם הטעות עלולה (לבוא), שלפעמים תתע הנפש בתוהו לא דרך...


כדרך חיים עלינו לחיות בתחושת בטחון וללכת לאורה של תורה, כי התורה מדריכה אותנו ללכת בדרך הישר ולהימנע מכל מכשול וטעות, ולכן עלינו לנסוך ביטחון בסובבים אותנו ולבטוח בקב"ה, לעשות יותר חסדים אחד עם השני לבנות עולם, "עולם חסד יִבָּנה", ובתור חיילים של כל עמך ישראל, כן כל עמך... להתעלות מעל עצמינו ולהתחיל משהו חדש! (משהו חדש מתחיל!)


בנוסף, עלינו להתחיל להסתכל על המהות של האדם עומד מולנו, ולא לשים דגש על איזה כיפה הוא לובש, איך הוא מתלבש... במילים יותר פשוטות: לקחת את הטוב מכל אחד! כי רק יחד ננצח כאיש אחד בלב אחד, חיזקו ואימצו עשו חיל, ואם צריך תשיבו לאויב כגמולו, כל חייל חשוב, כולל תומכי הלחימה שבלעדיהם לחייל הקרבי היה קשה יותר פיזית! קדשו שם שמיים ברבים בכל מקום שאתם נמצאים. ד"ש חם מבית המדרש לעמדה/פילבוקס, או לטנק הקריר!...


אני מאחל לכולכם חורף בריא, גשום, ושקט! ברכה והצלחה מרובה! אוהב אתכם!!!


גילוי נאות: איני מביע דעה בקשר לעלייה להר הבית. הדברים נועדו אך ורק כדי ליצור עניין.


(פורסם בזמורות 138 - חשון תשע"ו)

 

 

השיעור ניתן בט"ו חשון תשע"ו

קוד השיעור: 6666

סרוק כדי להעלות את השיעור באתר:

מאמר בנושא הר הבית (זמן חורף תשע"ו)

לשליחת שאלה או הארה בנוגע לשיעור:




הרב מרדכי גרינברג <br> נשיא הישיבה
הרב מרדכי גרינברג
נשיא הישיבה
ע K
הרב אריה שטרן
הרב אריה שטרן
ע
הרב אריה שטרן
הרב אריה שטרן
ע K
הרב אפרים רובינשטיין
הרב אפרים רובינשטיין
ע 2
הרב משה סתיו
הרב משה סתיו
ע P
הרב מרדכי גרינברג <br> נשיא הישיבה
הרב מרדכי גרינברג
נשיא הישיבה
ע P
הראשון לציון, הרב שלמה עמאר
הראשון לציון, הרב שלמה עמאר
ע 2 P
הרב אריה שטרן
הרב אריה שטרן
ע K